måndag 6 april 2009

Blä

Fan vad jag är less på att man ska skickas omkring överallt när man är arbetslös. Man ska till Arbetsförmedlingen, Jobbcenter (om man har socialbidrag) och nu ska jag tydligen börja på nåt jävla Lärlingsprojekt på AcadeMedia. De är säkert jätteduktiga som ger 9 av 10 personer jobb, men för mig kommer det väldigt fel i tiden. I januari kunde jag ha behövt börja som lärling någonstans. Nu har jag dock en praktikplats som jag är jävligt nöjd med och jag ska börja plugga i höst. Det känns onödigt eftersom jag ändå inte hinner få ett jobb, och utbildning och referenser kommer vara tillräckligt bra när jag är klar med studierna.

Jag har verkligen aldrig trivits så bra på en arbetsplats som jag gör nu. På Ullvi trivdes jag ganska bra, gymnasietiden var faktiskt okej, men det var knappast så kul att jag ville gå upp varje morgon. Nu vill jag vakna och gå till jobbet - trots att det är ganska krävande och att jag dessutom inte får några pengar. Dååå måste jag givetvis börja nåt annat och får inte vara kvar. Nu var jag lite väl snabb för jag vet egentligen inte hur det blir - kanske får jag vara kvar, men man brukar ju inte få göra det man tycker är kul, så varför skulle jag helt plötsligt få stanna där jag trivs den här gången?

Usch, den här dagen gillar jag inte än så länge. Jag hatar verkligen såna här grejer. Jag vill inte gå dit. Hellre stannar jag hemma och dammar rummet med en tandborste. På tal om det så måste jag verkligen städa idag. Skulle vilja läsa och skriva lite också, men det hinner och orkar jag inte.

Jag ska i alla fall försöka glädjas åt det vackra vädret och att jag ska träffa Teresia i eftermiddag/kväll. Men ändå känner jag mig inte bra just nu. Det är helt enkelt blä!

onsdag 1 april 2009

Bjasptrut

Klockan är sex och här sitter jag vid datorn och kan inte somna om. Jag undrar vad det beror på. Kanske för att jag sitter upp, hö hö. Nejdå. Det är irriterande att vakna tidigare än nödvändigt, men eftersom jag senast igår kväll låg och beklagade mig över att jag inte har så mycket fritid så får jag väl utnyttja den här stunden.

Igår var jag på lagom dåligt humör under förmiddagen. Jag var på ett informationsmöte som Arbetsförmedlingen ordnat, och det visar sig att jag ska börja på nåt jävla lärlingsprojekt. Om jag förstod det rätt så ska man gå dit varje dag, antingen på förmiddagar eller eftermiddagar, vilket alltså verkar betyda att jag inte får fortsätta min praktik. På måndag ska jag prata med dem och höra varför jag måste börja där när jag har möjlighet att praktisera fram till dess att jag ska börja studera på universitet. Tiden för en tillsvidareanställning börjar rinna ut, för varken arbetsgivare eller jag är intresserad av att skriva på för en fast anställning för att kort därefter säga upp mig. Ett sommarjobb kan jag dock tänka mig.

Ikväll ska jag och David umgås, vi ska nog kolla på hockey och snacka lite. Första SM-finalen börjar ikväll. Det ska bli trevligt.

På tisdag nästa vecka så har jag och Teresia varit tillsammans i fem månader. Redan? Ja... det går fort. Rätt vad det är så är vi 40 år gamla och har två barn, kör Volvo och bor i villa eller radhus. Men det gör inget att åren passerar så fort så länge Teresia är vid min sida. Och alla andra jag älskar förstås, de ska man inte glömma [infoga nördigt och vänligt leende här]

Jag kommer förresten inte ha nån medelålderskris - tror jag - jag har den just nu istället. Tunt hår har jag alltid haft, men snart har jag en kal fläck på huvudet, så den biten är i alla fall avklarad snart. Så om jag får en kris när jag är 40 så blir den åtminstone lite lindrigare. Antar att det är något positivt ändå.

Min mage bråkar med mig idag... Nåja, nu har jag skrivit en massa mer än vad jag tänkte så jag ska börja avrunda. Jag säger som ett dagisbarn sa till mig: "du är en bajsprutt, hihihi!" Väldigt visa ord må jag säga - omfamna de orden och glöm dem aldrig. Adjö.

fredag 27 mars 2009

Storfors och praktik (men inte praktik i Storfors)

I eftermiddag drar jag till Storfors och stannar där till söndag. Lucas fyllde 5 år i tisdags så jag åker mest dit för att gratta honom. Han ska få två DVD-filmer, en med Scooby Doo och en med Simpsons samt en After Eight-ask av mig och Teresia.

Jag ska snart gå till praktiken. Redan är jag inne på min tredje vecka, vilket egentligen skulle ha betytt att det bara är en vecka kvar, men de vill ha kvar mig där och jag trivs som ett troll i skogen så jag stannar nog några veckor till. Det är väldigt kul att jobba på en förskola men det tar också en massa energi, jag har aldrig varit så trött på kvällarna som jag är nuförtiden. Men man vänjer sig antar jag.

Nu måste jag gå. Adjö!

fredag 20 mars 2009

Jag har blivit seg igen

En av mina udda egenskaper är att jag kan somna med musik på högsta volym. Idag, efter en ganska hård vecka på praktiken, la jag mig i sängen och skulle "slappna av" - vilket råkade bli att jag somnade, trots att volymen var i bott. Är man tillräckligt trött så...

Och fan vad det ska bli skönt med helg. Teresia ska sova över här ikväll, och imorgon ska jag först se på slutspelshockey med David och sedan gå hem till Teresia. Hennes kusin Unna ska sova över till söndagen, så det är ju faktiskt inte slut med barn trots att det är helg - men det ska bara bli kul. Hon är en sån energisk liten unge så man blir bara glad. Jag och Teresia brukar ändå vakna kl 7 på helgerna så det är ingen större skillnad.

Hade tänkt läsa och skriva nu på eftermiddagen, men det blev ju som det blev när jag slocknade i sängen. Gör dock inte så mycket, jag har en stund på söndag som jag kan använda.

På tisdag nästa vecka fyller Lucas år. Han är redan fem år den lilla underbara djävulen. Tyvärr verkar det som att jag inte kan åka dit, dels på grund av pengabrist och dels för att jag helt enkelt inte har tid då jag har praktik att tänka på. Dessutom pratade jag med Jan Fransson som är enhetschef för några förskolor, och han nämnde att Karlstads Universitet har distanskurser som de ska prata om på Kompetenscenter här i Köping. Det är på onsdag, och om jag ska vara i Storfors så hinner jag nog inte hem till dess. Det kan ju vara värdefullt att kolla upp. Jag kanske kan hälsa på honom nästa helg i stället.

Nåååväl, nu ska jag nog släpa mig hem till Teresia.

lördag 14 mars 2009

Praktik

Nu har jag avverkat min första vecka på praktiken. Jag är på en förskola på Nygård. Personalen är trevlig och barnen är jättesöta och roliga små krabater, så det är kul och jag trivs jättebra. Det är inte så fruktansvårt jobbigt med det fysiska, att gå upp tidigt och leka med barnen i åtta timmar, men det är påfrestande för huvudet - särskilt märkvärt är att deras röster fastnar i huvudet. Det är svårt att koppla av efter jobbet: kanske på grund av den höga ljudnivån, kanske för att barnen kan vara ganska intensiva och hela tiden fråga en massa saker, men framför allt tror jag det beror på att man känner ett stort ansvar och man ser till att allt står rätt till hela tiden. Hur som helst trivs jag jättebra, och jag kan definitivt tänka mig att jobba som förskollärare.

Nu ska jag antingen försöka skriva lite eller lägga mig ned och läsa. Ikväll blir det en liten filmkväll hos David. Jag, Teresia, Linda och förstås David och eventuellt Anders blir det i så fall. Nåja. Adjö.

torsdag 5 mars 2009

Bokmal

Jag har blivit en boknörd, men jag gillar't! Läste ut De två tornen i morse, och dessutom har jag köpt två böcker idag: Änglar och Demoner av Dan Brown samt Gör som du vill av Erland Loe. I den senare nämnda boken har jag redan läst 50 sidor. Väldigt lättläst men också mycket bra. När jag läst ut den ska jag nog ta mig an Brödraskapet. Känns hur som helst kul att jag har kommit igång ordentligt med läsandet, särskilt då det ökar min inspiration till att själv skriva.

Just nu väntar jag på att Teresia ska äta färdigt, sen ska vi nog ta det lugnt en stund. Kanske se på Simpsons eller nåt. Vi skulle göra en fruktdrink också, tror jag i alla fall, och det ska i så fall bli gott. Jag behöver nog energin - känner mig lika pigg som en död apa...

Nu är hon klar. Adjö!

måndag 2 mars 2009

2 mars 2009

Teresia hjälpte mig att möblera och rensa ur mitt rum igår. Det blev faktiskt jättebra! Jag trivs faktiskt ganska bra i rummet nu. Om jag bara hade haft lite fräschare möbler, några snygga tavlor och några andra små detaljer så skulle det vara ett nästintill perfekt sovrum. Tur är det att Teresia finns är och hjälper mig med såna här saker. Hon är bäst!

Dessutom fick jag mitt trådlösa tangentbord (och mus) att fungera. Så nu är det i alla fall några kablar färre. Skönt.

Idag har jag läst lite mer i De två tornen, skurat golvet, gått till Jobbcenter och håller just nu på med maten. Jag har en potatisgratäng som står i ugnen. Skrivit har jag gjort också. Har haft lite idéer på olika miljöer till en (eller flera) fantasyberättelse(r). Det är ganska intressanta grejer, enligt mig själv, så jag ska försöka utnyttja dem. Vore dumt om de gick till spillo. Dessvärre har jag inte direkt någon handling klar för mig, men det kommer förhoppningsvis så småningom. Huvudsaken är att jag håller skrivandet i gång. Man måste ju smörja huvudet och fingrarna - eller vad man ska säga - för att inte tappa förmågan: till slut lossnar det.

Nu ska jag nog börja steka köttet. Adjås amigåss!